Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα

Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα: Τι είναι και πως θεραπεύεται;

Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα: Τι είναι και πως θεραπεύεται; 500 320 minimalorthopedics

Το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα αποτελεί ένα από τα πιο συνηθισμένα ορθοπαιδικά προβλήματα που εμφανίζονται στο χέρι και ταλαιπωρεί κυρίως γυναίκες μέσης ηλικίας, που βρίσκονται στην εμμηνόπαυσης ή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Προσβάλλει 3 φορές συχνότερα τις γυναίκες απ ότι στους άντρες.

Το μέσο νεύρο, όταν διέρχεται από τον καρπό στην παλάμη, βρίσκεται σε ένα χώρο, που από την ραχιαία πλευρά του έχει ένα οστέϊνο τοίχος και από την άλλη καλύπτεται από ένα ισχυρό σύνδεσμο. Τον χώρο αυτό τον μοιράζεται με 9 τένοντες. Λίγο να πρηστούν οι τένοντες ή η μεμβράνη που καλύπτει τον καρπιαίο σωλήνα, προκαλείται από συμπίεση του μέσου νεύρου στον καρπό.

Ποια είναι τα συμπτώματα της νόσου;

Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα οφείλεται στις έντονες, επαναλαμβανόμενες καθημερινές κινήσεις του καρπού, που εντείνουν το πρόβλημα, με αποτέλεσμα να προκαλείται μούδιασμα, πόνος και αδυναμία στο χέρι.

Τα συμπτώματα ξεκινούν συνήθως σταδιακά, χωρίς να προηγηθεί κάποιος τραυματισμός. Αυτό σημαίνει ότι ο ασθενής συχνά αργεί να αντιληφθεί ότι πάσχει από τη νόσο.

Βασικό σύμπτωμα αποτελεί η έντονη ενόχληση και ο πόνος στον αντίχειρα.

Τα συμπτώματα συνήθως κάνουν την εμφάνισή τους εντονότερα κατά τη διάρκεια της νύχτας. Τα πρωινά συμπτώματα παρατηρούνται κυρίως σε δραστηριότητες, όπως η οδήγηση, η χρήση τηλεφώνου, το γράψιμο ή συγγραφή σε υπολογιστή.

Ποια είναι τα αίτια της νόσου;

Τα πλέον συνήθη αίτια που οδηγούν στην πρόκληση της νόσου είναι:

• Το σύνδρομο υπέρχρησης
  • Έντονη δραστηριότητα των χεριών και κυρίως των δακτύλων
  • Επαναλαμβανόμενες κινήσεις κάμψεως και πίεσης του καρπού όπως με το ποντίκι του υπολογιστή
  • Ρευματοειδής αρθρίτιδα
  • Παλαιότερα κατάγματα στον καρπό
  • Ενδοκρινολογικές διαταραχές, όπως ο υπερθυρεοειδισμός ή οι ορμονικές διαταραχές μετά την εμμηνόπαυση και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
  • Σακχαρώδης διαβήτης
  • Ανατομικές ανωμαλίες
  • Τοπικοί όγκοι και γάγγλια

Πως πραγματοποιείται η διάγνωση για το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα;

Ο ιατρός θα ζητήσει το ιατρικό ιστορικό του ασθενούς. Στη συνέχεια ακολουθεί η εξέταση στο χέρι, η οποία περιλαμβάνει:

-έλεγχο για αδυναμία των μυών γύρω από τη βάση του αντίχειρα.

-δοκιμή για μούδιασμα ή μυρμήγκιασμα των χεριών

-πίεση του μέσου νεύρου που προκαλεί μούδιασμα στα δάκτυλα

-δοκιμασίες αισθητικότητας στα δάκτυλα.

Η απώλεια της αισθήσεως οδηγεί σε αδυναμία σταθερής σύλληψης, με αποτέλεσμα να πέφτουν αντικείμενα από το χέρι.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η πίεση στο μέσο νεύρο, δηλαδή το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα, δεν δίνει συμπτώματα σε όλα τα δάκτυλα του χεριού αλλά μόνο σε όσα νευρώνονται από το  εν λόγω νεύρο. Έτσι το μούδιασμα θα αφορά πάντα τα πρώτα 3 δάκτυλα του χεριού και το μισό παράμεσο.

Οι διαγνωστικές εξετάσεις περιλαμβάνουν ηλεκτροφυσιολογικές εξετάσεις, δηλαδή ηλεκτρομυογράφημα και ταχύτητα αισθητικής και κινητικής αγωγής, για να διαπιστωθεί η βαρύτητα του προβλήματος. Σε ορισμένες περιπτώσεις ο γιατρός μπορεί να ζητήσει υπέρηχο της περιοχής ή και ακτινογραφία της πηχεοκαρπικής.

Ποια είναι η κατάλληλη θεραπεία για το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα;

Η θεραπεία για τον σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα μπορεί να είναι συντηρητική ή χειρουργική. Οι πιο ήπιες μορφές της νόσου αντιμετωπίζονται με νάρθηκες, ξεκούραση και αποφυγή κινήσεων κάμψεως του καρπού. Επίσης, η χορήγηση αντιφλεγμονωδών φαρμάκων ενισχύει την αποτελεσματικότητα της θεραπείας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η εφαρμογή ψυχρού επιθέματος με μια παγοκύστη βοηθάει εξίσου.

Αν τα συμπτώματα επιμείνουν και η συντηρητική θεραπεία δεν αποβεί αποτελεσματική, οι ασθενείς παραπέμπονται για χειρουργική επέμβαση, με σκοπό την αποσυμπίεση του μέσου νεύρου. Η εγχείρηση πραγματοποιείται με τοπική αναισθησία στην περιοχή του καρπού. Φέρει οριστική λύση του προβλήματος.

Σε σοβαρές και χρόνιες περιπτώσεις, η χειρουργική επέμβαση αποτελεί τη μόνη σίγουρη οδό. Συστήνεται άμεσα για να αποτρέψει μη αναστρέψιμες βλάβες στο νεύρο και κατ επέκταση στην λειτουργία των μυών του χεριού.

Ο Ορθοπεδικός Χειρουργός Ελευθέριος Ζαμπάκος έχει εκπαιδευτεί, μετεκπαιδευτεί και εξειδικευτεί στην Ελάχιστα Επεμβατική Ορθοπεδική Χειρουργική. Είναι Διευθυντής του Τμήματος  Ορθοπεδικής Χειρουργικής & Τραυματολογίας και Διευθυντής του Τμήματος Ελάχιστα Επεμβατικής Χειρουργικής Κάτω Άκρων σε Κλινική των Αθηνών.

Εάν παρατηρήσετε κάποια από τα συμπτώματα, μην τα αμελήσετε. Επισκεφτείτε τον Ορθοπαιδικό Χειρουργό Ελευθέριο Ζαμπάκο για την έγκαιρη αντιμετώπισητης νόσου.