Εκτινασσόμενο δάκτυλο

Εκτινασσόμενος δάκτυλος: Ποιους αφορά και πως αντιμετωπίζεται;

Εκτινασσόμενος δάκτυλος: Ποιους αφορά και πως αντιμετωπίζεται; 500 320 minimalorthopedics

Τι είναι ο εκτινασσόμενος δάκτυλος;

Ο εκτινασσόμενος δάκτυλος αφορά σε δυσλειτουργία και πόνο στην κίνηση ενός δακτύλου, καθώς ο καμπτήρας τένοντας βρίσκει αντίσταση στην κίνησή του, κατά την κάμψη του δακτύλου, και όταν την ξεπερνά, εκτινάσσεται.

Η πάθηση αυτή οφείλεται είτε στην τοπική διόγκωση των τενόντων, είτε στην ανώμαλη ολίσθηση τους μέσα στο περίβλημά τους που λέγεται έλυτρο. Για τον λόγο αυτό ονομάζεται και στενωτική τενοντοελυτρίτιδα.

Μπορεί να προσβάλλει οποιονδήποτε άνθρωπο. Εμφανίζεται ωστόσο πιο συχνά σε γυναίκες ηλικίας από 40 ως 60 ετών. Τα δάκτυλα που μπορεί να προσβάλλει είναι συνήθως ο παράμεσος και ο αντίχειρας, και σε μικρότερο ποσοστό ο δείκτης και το μικρό δάκτυλο. Ο αντίχειρας αποτελεί το μόνο δάκτυλο που μπορεί να προσβληθεί και κατά τη βρεφική ηλικία. Στις περιπτώσεις αυτές χαρακτηρίζεται και ως συγγενής εκτινασσόμενο δάκτυλος.

Ποια είναι τα αίτια εμφάνισής του;

Τα αίτια εμφάνισης της πάθησης δεν είναι γνωστά. Αν και προσβάλλει κυρίως γυναίκες, μπορεί να εμφανιστεί και σε άνδρες. Ωστόσο, ασθενείς που πάσχουν από

• σύνδρομο υπέρχρησης
  • καταπόνηση των χεριών από χειρωνακτική εργασία
  • παλαιότερο τραυματισμό  στην περιοχή της παλάμης
  • παθήσεις που διογκώνουν τους τένοντες και τα έλυτρα
  • ρευματοειδή αρθρίτιδα
  • διάφορες ορμονικές διαταραχές (εμμηνόπαυση, κύηση, υποθυρεοειδισμό κλπ.)
  • ουρικό οξύ
  • σακχαρώδη διαβήτη

είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν εκτινασσόμενο δάκτυλο.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ασθενείς που παρουσιάζουν εκτινασσόμενο δάκτυλο, μπορεί να εμφανίσουν και άλλα προβλήματα στους τένοντες του χεριού, όπως τενοντοελυτρίτιδα του DeQuervain ή και σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα.

Ποιες ομάδες πληθυσμού μπορεί να προσβληθούν;

Η πάθηση συναντάται πιο συχνά σε :

• γυναίκες
  • χειρωνάκτες
  • ασθενείς με διαβήτη
  • ασθενείς με ουρική αρθρίτιδα
  • ρευματοειδή αρθρίτιδα
  • ασθενείς με σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα
  • ασθενείς με σύνδρομο DeQuervain’s
  • ασθενείς με σύνδρομο Dupuytren’s

Ποια είναι τα συμπτώματα του εκτινασσόμενου δακτύλου; Πως γίνεται διάγνωση;

Τα κύρια συμπτώματα της πάθησης είναι το αίσθημα κλειδώματος του δακτύλου κατά την κάμψη, το οποίο συνοδεύεται συχνά από έντονο πόνο και ευαισθησία. Σε ορισμένες περιπτώσεις ενδέχεται να εμφανιστεί και επώδυνος όζος.

Πώς γίνεται διάγνωση;

Η διάγνωση πραγματοποιείται μέσω λήψης τους ιατρικού ιστορικού του ασθενούς και της σωστής κλινικής εξέτασης από τον υπεύθυνο ορθοπεδικό.

Παράγοντες κινδύνου

Οι παράγοντες που εγκυμονούν τον κίνδυνο ανάπτυξης εκτινασσόμενου δάκτυλου είναι:

• Τραυματισμός στην παλάμη.
  • Εργασίες και ασχολίες που περιλαμβάνουν επαναλαμβανόμενες κινήσεις δακτύλων ή καρπού
  • Παθήσεις όπως σακχαρώδης διαβήτης ή ρευματοειδή αρθρίτιδα
  • Το φύλο

Ποια είναι η κατάλληλη θεραπεία για τον εκτινασσόμενο δάκτυλο;

Η αντιμετώπιση του εκτινασσόμενου δάκτυλου διακρίνεται σε συντηρητική και χειρουργική. Η συντηρητική θεραπεία περιλαμβάνει ανάπαυση και αντιφλεγμονώδη. Σε περίπτωση που η ανάπαυση δεν φέρει κάποιο αποτέλεσμα, τότε ο Θεράπων ιατρός μπορεί να προτείνει ανάλογα με την βαρύτητα των συμπτωμάτων την ενέσιμη θεραπεία. Βιβλιογραφικά έχει καταγραφεί ότι η ενέσιμη θεραπεία έχει επιτυχία στις αρχόμενες περιπτώσεις εκτινασσόμενου δακτύλου, σε ποσοστό άνω του 70%. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ένεση με την μέθοδος PRP.

Η χειρουργική αντιμετώπιση απευθύνεται στις περιπτώσεις που δεν ανταποκρίνονται στη θεραπεία ή υποτροπιάζουν.

Η επέμβαση πραγματοποιείται με χρήση τοπικής αναισθησίας. Δεν απαιτείται νοσηλεία του ασθενούς στην κλινική. Η κινητικότητα των δακτύλων ανακτάται άμεσα. Τα ράμματα αφαιρούνται 2 εβδομάδες μετά την επέμβαση. Η επιστροφή στην εργασία πραγματοποιείται όταν θρέψει το χέρι, περίπου 2-4 εβδομάδες μετά την επέμβαση, πάντα ανάλογα το επάγγελμα του ασθενούς.

Πρόληψη

Η πρόληψη αφορά σε μειωμένη χρήση του δακτύλου. Σε περίπτωση δυσκαμψίας ή οιδήματος στα δάκτυλα, το χέρι θα πρέπει να ξεκουράζεται. Οι εναλλαγές ανάμεσα στις δραστηριότητες μπορούν να αποτρέψουν την δημιουργία φλεγμονής στα δάκτυλα.

Ο Ορθοπαιδικός Χειρουργός Ελευθέριος Ζαμπάκος είναι άρτια εκπαιδευμένος και διαθέτει μεγάλη εμπειρία στην Ελάχιστα Επεμβατική Ορθοπεδική Χειρουργική. Σήμερα, είναι Διευθυντής του Τμήματος  Ορθοπαιδικής Χειρουργικής και Τραυματολογίας και Διευθυντής του Τμήματος Ελάχιστα Επεμβατικής Χειρουργικής Κάτω Άκρων σε Κλινική των Αθηνών.

Ο εξειδικευμένος γιατρός βρίσκεται στη διάθεση σας για να σας συμβουλεύσει και καθοδηγήσει στην οριστική αντιμετώπιση του προβλήματός σας.